ویتامین ب ۱۲ :

.ویتامین ب ۱۲ :

کمبود ویتامین B12 می تواند ناشی از سوء جذب یا روش زندگی گیاهخوارانی باشد که مکمل مصرف نمی کنند.

وقتی این کم خونی ایجاد می شود باعث رنگ پریدگی ، ضعف و خستگی می شود.در موارد شدید ، تنگی نفس و سرگیجه نیز ممکن است ایجاد شود.

کمبود شدید ویتامین B12 می تواند به اعصاب آسیب برساند ، که منجر به بی حسی یا از دست دادن احساس در دست و پا ، ضعف عضلانی ، از دست دادن رفلکس ، مشکل در راه رفتن ، گیجی و زوال عقل می شود.

تشخیص کمبود ویتامین B12 بر اساس آزمایش خون است.

دوزهای بالای مکمل های ویتامین B12 علائم ناشی از کم خونی را برطرف می کند.

علائم آسیب عصبی و زوال عقل در افراد مسن ممکن است ادامه داشته باشد.

ویتامین B12 (کوبالامین) همراه با اسید فولیک برای تشکیل و بلوغ گلبول های قرمز خون و سنتز DNA (اسید دئوکسی ریبونوکلئیک) ، ماده ژنتیکی سلول ها مورد نیاز است. ویتامین B12 همچنین برای عملکرد طبیعی عصب ضروری است. منابع خوب ویتامین B12 شامل گوشت (به ویژه گوشت گاو ، گوشت خوک ، جگر و سایر روده) ، تخم مرغ ، غلات غنی شده ، شیر ، صدف ، صدف ، ماهی و ماهی تن است. (همچنین به بررسی اجمالی ویتامین مراجعه کنید)

بر خلاف اکثر ویتامین های دیگر ، B12 در درجه اول در کبد ذخیره می شود تا زمانی که بدن به آن احتیاج داشته باشد. اگر مصرف ویتامین ها را متوقف کنید ، معمولاً حدود 3 تا 5 سال طول می کشد تا تمام این ویتامین های ذخیره شده در بدن شما تمام شود.

دوزهای بالای ویتامین B12 را نباید به عنوان دارو درمان کرد ، اما به نظر نمی رسد که این ماده سمی باشد ، بنابراین مصرف بیش از حد B12 نگران کننده نیست.

ویتامین B12 در غذاهای حیوانی یافت می شود. به طور معمول ، ویتامین B12 به راحتی توسط قسمت آخر روده کوچک (روده بزرگ) جذب شده و منجر به روده بزرگ می شود. با این حال ، برای جذب این ویتامین ، باید آن را با یک عامل درون زا ، پروتئینی که در معده تولید می شود ، ترکیب کرد. بدون عوامل ذاتی ، ویتامین B12 از روده عبور می کند و از مدفوع دفع می شود.

ویتامین B12 برای تشکیل سلولهای قرمز خون بالغ لازم است ، بنابراین کمبود این ویتامین می تواند منجر به کم خونی شود. کم خونی با گلبولهای قرمز بزرگ غیر طبیعی (گلبولهای قرمز بزرگ) و گلبولهای سفید غیر طبیعی مشخص می شود. از آنجا که مقادیر زیادی ویتامین B12 در کبد ذخیره می شود ، ممکن است کم خونی تا 3-5 سال پس از شروع کمبود ایجاد نشود.

حتی بدون کم خونی ، کمبود ویتامین B12 می تواند باعث آسیب عصبی (نوروپاتی) شود.

علل کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

هنگامی که افراد به اندازه کافی ویتامین B12 دریافت نمی کنند.

بدن نمی تواند ویتامین های کافی را جذب یا ذخیره کند.

مصرف ناکافی

کمبود ویتامین B12 در صورت عدم مصرف مکمل شخصی که از محصولات حیوانی (گیاه خواران) استفاده نمی کند ، ممکن است اتفاق بیفتد. اگر مادر گیاهخوار به نوزاد خود شیر دهد ، نوزاد در معرض کمبود ویتامین B12 است. در برخی دیگر ، احتمال کمبود به دلیل مصرف ناکافی کم است.

جذب نامناسب

شایعترین علت کمبود ویتامین B12 ، جذب نامناسب است. شرایط زیر می تواند باعث جذب نامناسب شود.

رشد بیش از حد باکتریها در بخشی از روده کوچک

کاهش جذب (به عنوان مثال اختلالات سوbs جذب مانند بیماری سلیاک یا برخی از اختلالات لوزالمعده)

بیماری التهابی روده که بر آخرین قسمت روده کوچک تأثیر می گذارد

عفونت

ایدز

جراحی برای برداشتن بخشی از روده کوچک که ویتامین B12 در آن جذب می شود

داروهایی مانند آنتی اسیدها و متفورمین (برای درمان دیابت استفاده می شود)

تماس مکرر با اکسید نیتریک

فقدان فاکتور ذاتی

کاهش اسیدیته معده (در افراد مسن شایع است)

آنتی بادی های غیرطبیعی تولید شده توسط سیستم ایمنی بیش فعال می توانند سلول های معده را که عوامل درون زا (گاستریت آتروفیک متابولیک خود ایمنی) تولید می کنند ، مورد حمله قرار داده و از بین ببرند ، در نتیجه عوامل داخلی از بین می روند. بخشی از معده که عامل ذاتی در آن تولید می شود با جراحی برداشته می شود و در نتیجه فاکتور ذاتی کم می شود. کمبود ویتامین B12 به دلیل کمبود فاکتورهای ذاتی باعث ایجاد نوعی کم خونی به نام کم خونی مخرب می شود.

در افراد مسن تر ، اسیدیته معده کاهش می یابد و ممکن است جذب اختلال ایجاد کند. کاهش اسیدیته معده توانایی بدن در حذف ویتامین B12 از پروتئین گوشت را کاهش می دهد. با این حال ، حتی افرادی که اسیدیته معده آنها کاهش یافته نیز می توانند به جذب ویتامین B12 از مکمل های ویتامین ادامه دهند.

فضای ذخیره سازی کافی نیست

از آنجا که بیشتر ویتامین B12 بدن در کبد ذخیره می شود ، بیماری کبدی می تواند در ذخیره ویتامین B12 اختلال ایجاد کند.

علامت

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 به تدریج ایجاد

می شود و به بدن اجازه می دهد تا حدودی سازگار شود. بنابراین ، حتی اگر کم خونی شدید باشد ، علائم ممکن است خفیف باشد.

علائم کم خونی عبارتند از:

رنگ پریدگی

ضعف

خستگی

در موارد شدید ، کم خونی باعث تنگی نفس ، سرگیجه و ضربان قلب سریع می شود. گاهی اوقات طحال و کبد بزرگ می شوند.

بزرگسالان جوان مبتلا به کم خونی مخرب (ناشی از کمبود عوامل درون زا) بیشتر در معرض سرطان معده و سایر سرطان های دستگاه گوارش قرار دارند.

در افرادی که آسیب عصبی دارند ، پاها زودتر از بازوها تحت تأثیر قرار می گیرند. ممکن است احساس بی حسی در دست ها و پاها یا بی حسی در پاها و دست ها / پا داشته باشید. ممکن است احساس ضعف در بازوها و پاها داشته باشید. شما قادر نخواهید بود موقعیت دست ها و پاها را به درستی بیان کنید (تشخیص موقعیت) و لرزش ها را احساس نخواهید کرد. ضعف عضلانی خفیف تا متوسط ​​رخ می دهد و ممکن است رفلکس ها از بین بروند. راه رفتن را دشوار می کند.

گیجی ، تحریک پذیری و افسردگی خفیف ممکن است در برخی افراد ایجاد شود. کمبود ویتامین B12 پیشرونده می تواند منجر به هذیان ، پارانویا شود (ایده ای که مردم سعی در آسیب رساندن به آنها دارند) و اختلال در عملکرد ذهنی (از جمله زوال عقل).

تشخیص کمبود ویتامین B12

آزمایش خون

گاهی اوقات یک آزمایش مهر و موم در بزرگسالان جوان

گاهی آندوسکوپی انجام می شود

کمبود ویتامین B12 معمولاً هنگامی مشکوک می شود که گلبول های قرمز بزرگ خون در آزمایشات منظم خون پیدا شوند. پزشکان گاهی اوقات حتی اگر علائم آسیب عمومی عصب مانند گزگز یا از دست دادن احساس را داشته باشند ، به این کمبود مشکوک می شوند. در صورت مشکوک بودن به کمبود ، سطح ویتامین  در خون اندازه گیری می شود.

به طور معمول ، پزشکان سطح اسیدفولیک در خون را اندازه می گیرند تا کمبود فولات را رد کنند. زیرا کمبود اسیدفولیک همچنین می تواند باعث گلبول های قرمز بزرگ شود.

وقتی کمبود ویتامین B12 در افراد مسن تأیید شود ، علت آن ، مانند اسیدیته معده کم ، معمولاً جدی نیست و هیچ آزمایش دیگری انجام نمی شود. در افراد جوان ، آزمایش های دیگر ، از جمله آزمایش های خون دیگر ، ممکن است برای تعیین علت انجام شود. این آزمایشات (تست های آب بندی) بر روی عوامل ذاتی تمرکز دارند.

آزمایش مخصوص

برای آزمایش ، دو دوز ویتامین B12 داده می شود. اولین دوز در مقادیر کمی رادیواکتیو برچسب گذاری شده و از راه خوراکی تجویز می شود. دوز دوم مقدار زیادی ویتامین B12 است که به عنوان رادیواکتیو برچسب گذاری نشده است و به صورت داخل وریدی تزریق می شود. بعد از تزریق ، مقدار ویتامین  برچسب زده شده در ادرار اندازه گیری می شود تا مشخص شود بدن مقدار ویتامین های طبیعی را جذب می کند یا خیر. اگر مقدار طبیعی ویتامین جذب نشود ، کمبود آن تأیید می شود و آزمایشات برای تعیین علت تکرار می شود. در این مدت به بیمار ویتامین B12 و عوامل درون زا از طریق دهان داده می شود. وقتی عامل ذاتی به بدن اجازه می دهد ویتامین های بیشتری جذب کند ، این کمبود به دلیل کمبود فاکتور ذاتی ایجاد می شود و تشخیص کم خونی مخرب تأیید می شود.

آندوسکوپی

آندوسکوپی (معاینه مستقیم بافت داخلی با استفاده از یک لوله دید انعطاف پذیر) می تواند برای تعیین تخریب سلول های معده تولید کننده عوامل داخلی انجام شود.

جلوگیری

برای نوزادانی که مادرانشان گیاه خوار هستند ، شروع مکمل ویتامین B12 به محض تولد می تواند از کمبود ویتامین B12 جلوگیری کند.

درمان

مکمل های ویتامین B12

برای افراد مبتلا به آسیب عصبی ، ویتامین B12 از طریق تزریق

در افراد مسن با کمبود ویتامین B12 ، این کمبود رخ داده است. زیرا جذب این ویتامین از گوشت دشوار است ، بنابراین مصرف مکمل های B12 وضعیت را بهبود می بخشد. آنها می توانند این ویتامین را به راحتی در مکمل ها نسبت به گوشت جذب کنند.

درمان کمبود ویتامین B12 یا کم خونی مخرب شامل مکمل های B12 با دوز بالا است. ویتامین ها ممکن است از طریق دهان برای افرادی که علائم کمبود ندارند ، داده شود. آزمایش خون به طور منظم انجام می شود. تا اطمینان حاصل شود که سطح ویتامین  به حالت طبیعی باز می گردد و طبیعی است.

ویتامین B12 معمولاً با تزریق عضلانی در بیماران با علائم ناشی از آسیب عصبی تجویز می شود. داروهای تزریقی تجویز می شود که می تواند به صورت روزانه یا هفتگی و به مدت چند هفته خود به خود تجویز شود تا سطح ویتامین  به حالت طبیعی برسد. پس از آن ، در صورت عدم حل اختلال ایجاد کننده کمبود ، داروهای تزریقی ماهانه یک بار تجویز می شوند.

کم خونی معمولاً طی حدود 6 هفته برطرف می شود. با این حال ، اگر علائم شدید آسیب عصبی برای ماهها یا سالها ادامه یابد ، می تواند دائمی باشد. در بیشتر افراد مسن با کمبود ویتامین B12 و زوال عقل ، عملکرد ذهنی پس از درمان ممکنست بطورکامل بهبود نیابد.