رابطه واریس با لنفادم چگونه است ؟

 

دراين مقاله مي خواهيم در مورد بیماریهای عروقی و رابطه واریس و لنفادم و علل ایجاد آن صحبت کنیم. با استناد به مقالات بهترین متخصص واریس ، بررسی می کنیم که رابطه واریس با لنفادم چگونه است؟

واریس چیست وچطور ایجاد می شود؟

واریس یکی از انواع مشخص بیماری‌های مربوط به سیاهرگ‌ها می‌باشد .واریس و اختلالات سیاهرگ‌ها می‌توانند به اشکال مختلف در بیماران ظهور پیدا نمایند . در صورتی که بخواهیم انواع اختلالات وریدی یا همان بیماری‌های سیاهرگی را تقسیم بندی نماییم باید به چند دسته اصلی اشاره نماییم. این دسته‌ها دردرجه اول و پایین شامل عروق عنکبوتی که دارای قطر بسیار کم باشند ، است . همچنین وریدهای آبی رنگ که به نام بلووین نامیده می‌شوند نیز یکی دیگر از این بیماریها هستند . دسته سوم  نیز شامل وریدهای واریس هستند .هر یک از این دسته نارسایی‌ها و اختلالات سیاهرگی درمان مخصوص خود را دارد.

لنف ادم چیست؟

می دانیم که مایعات داخل بدن از طریق رگ های خونی و رگ های لنفاوی در بدن جا به جا می شوند. لنف به مایع شفافی گفته می شود  که از طریق رگ های مخصوصی در بدن انتقال می یابند. به این رگها ، عروق لنفاوی می گوییم.  در نهایت لنف از طریق سیستم لنفاوی ، به سیاهرگها واردمی شوند. طبق مقاله بهترین متخصص واریس اصفهان ( بهترین متخصص لنفادم اصفهان )،

سیستم گردش خون ،  آب و پروتئین رابرای دسترسی سلولها، به بیرون از وریدها انتقال می دهد . بخش اعظمی از آب و مواد خارج شده دوباره از طریق مویرگ ها بازجذب می شوند. سیستم لنفاوی فقط وظیفه حمل ونقل را بر عهده ندارد. بلکه همچنین این سیستم بخش مهمی از دستگاه  ایمنی بدن را تشکیل می دهد. این سیستم خاص ومهم  متشکل از بافت ها، رگ ها و گره ها (یا غدد) هستند  و وظیفه انتقال مایعات برون سلولی به جریان خون وپاکسازی آن را به عهده دارند . این سیستم مهم در سراسر بدن وجود دارد.

لنفادم چه موقع ایجاد می شود؟

ممکنست لنفادم بدنبال نارسایی وریدی و واریس ایجاد شود ویابطور مستقل از واریس رخ دهد. بهترین دکتر ورم در اصفهان ( دکتر هادی زاده ) بیان می کنند که لنفادم زمانی ایجاد می شود که در سیستم لنفاوی اختلال ومشکل  ایجاد شود . درنتیجه این سیستم نمی تواند مایعات برون سلولی را به درستی به جریان خون انتقال دهد . متعاقب این نارسایی لنفاوی ، مقداری از این مایعات در بیرون از سیستم گردش خون (مثلا درون بافت ها) تجمع می یابند . به بیان دیگر تجمع مایعات پروتئینی( لنف)، در درون بافت ها به

دلیل اختلال یا نارسایی ودرست کار نکردن رگ های لنفی ایجاد می شود. این تورم یا لنفادم در بازوها، سر و گردن، پاها ، شکم  میتواند رخ دهد. گاهی  حتی در دستگاه های تناسلی هم این مشکل ظاهر می شوند.از نظر بهترین متخصص درمان ورم در اصفهان ، دو نوع لنفادم در افراد دیده می شود لنفادم اولیه یکی ازاین دونوع اصلی است .این همان نوع است که بیشتر افراد جامعه را در بر میگیرد .درایین حالت فرد به دلیل فقدان و یا کمبود عروق و غددهای لنفاوی و یا اختلال در عملکرد عروق، دچار این عارضه می شود.
لنفادم ثانویه نوع دیگری ازاین بیماری است که طیف کوچکی از افراد جامعه را دربرمی گردد.  ازعواملی مانند سرطان و یا اسیب به برخی غددهای لنفاوی بعنوان عامل ایجاداین نوع بیماری نام برده می شود.

چه عواملی باعث ایجادلنفادم می شود؟

عوامل متعددی باعث ایجاد این بیماری می شوند.درموردعلل ایجادلنفادم می توانید به مقالات بهترین متخصص واریس اصفهان ( دکتر هادی زاده ) مراجعه کنید . درادامه  به چند مورد مهم اشاره می کنیم :
جراحی های پستان و زیر بغل
در طول درمان جراحی های پستان، مانند درمان سرطان سینه، غددهای لنفاوی ممکنست آسیب ببینند ولنفادم ایجادشود. علت آنستکه غدد لنفاوی تحت دستکاری قرارگرفته و یا برداشته می شود. درنتیجه دستکاری های انجام شده ، در سیستم لنفاوی  ممکنست اختلال ایجاد  شود و فرد دچار لنفادم (تورم لنف)  شود.

رادیوتراپی

رادیوتراپی یکی ازروشهای درمانی خاص است. در مواردی برای درمان برخی بیماریها، فرد نیاز به پرتودرمانی و یا رادیوتراپی دارد. در این صورت چون سیستم لنفاوی نزدیک پوست قرار دارد ، ممکنست آسیب وارد شود . بدین مفهوم که در برخی موارد سیستم لنفاوی اسیب می بیند و بیمار دچار التهاب و تورم لنف می شود.

دیابت

در افراد مبتلا به بیماری دیابت هم ممکنست لنفادم بیش از افراد معمولی دیده شود . ازنظر بهترین متخصص درمان لنفادم علت انستکه میزان گلوکز موجود در خون بیش از حد معمول می باشد . درنتیجه بدن توانایی ندارد تا قند موجود در خون را تخلیه کند .همین عامل باعث می شود  برخی موارد فرد دچار لنفادم می شود.

 رابطه واریس با لنفادم چگونه است ؟
رابطه واریس با لنفادم چگونه است ؟

کم کاری تیروئید

در کم کاری تیروئید، غده تیروئید توانایی لازم عملکردی ندارد . درواقع غده تیرویید هورمون های تیروئید را به اندازه کافی تولید نمی کند و وارد جریان خون نمی کند .  در نتیجه باعث کاهش سوخت و ساز و متابولیسم در بدن می شود . این بیماران هم بنابه گفته بهترین متخصص درمان ورم ، مستعد لنفادم هستند. رابطه واریس با لنفادم چگونه است ؟

آسیب و ضربه و عفونت های  پستانی

در افرادی که برخی اعمال جراحی خاص را انجام می دهند هم ممکن است این بیماری خود را نشان دهد. بعنوان مثال بیمارانی که عمل هایی ماند سرطان سینه انجام داده اند و یا دچار عفونت شده اند ممکنست این  مشکل رخ دهد. درواقع این احتمال وجود دارد که فرد بعد از عمل دچار التهاب و یا تورم در غدد لنفاوی شود و به لنفادم دچار شود.

برخی تومورهای موجود در غددهای لنفاوی

تومورها بر اثر تقسیم بیش از خد سلول به وجود می آیند. گاهی این تومور ها در نزدیکی و یا درداخل غدد لنفاوی ایجاد می شوند .دراینصورت این تومورها باعث التهاب و یا تورم در غدد لنفاوی می شوند ولنفادم رخ می دهد. تعداد زیادی از این بیماران توسط دکتر هادی زاده، بهترین متخصص درمان لنفادم در اصفهان تحت درمان قرار گرفته اند. رابطه واریس با لنفادم چگونه است ؟

تشخیص و درمان لنفادم:

برای تشخیص بیماری های مربوط به لنفادم پزشک ابتدا با معاینات فیزیکی  و بررسی سابقه های  بیماری رابنحو صحیح انجام دهد. سپس انجام ازمایشات خون و حتی در مواردی تصویر برداری برای درمان این عارضه کمک می کند . در کلینیک واریس اصفهان زیر نظر  بهترین متخصص واریس ، دکتر محمود هادی زاده به همراه کادری مجرب  انواع درمان واریس ونیز لنفادم انجام می شود . همچنین به کمک تجهیزات مدرن و پیشرفته برای درمان بیماران مبتلا به این عارضه تمام امکانات لازم در دسترس است . درکلینیک  درمان واریس  و درمان لنفادم ، ما بیماران را تا بهبودی کامل یاری می کنیم.  با این حال عدم تشخیص به موقع موجب افزایش عوارض و اختلال در زندگی روزمره می شود. لذا تشخیص صحیح وبموقع بسیار مهم است. توصیه می کنیم با مشاهده هر گونه علایم واریس  و یا التهاب و نارسایی در سیستم لنفاوی به بهترین متخصص درمان لنفادم ( دکتر هادی زاده ) مراجعه نمایید.